CFDIP

Rechercher une formation

Outils et Méthodes

English Speaking Courses

Permettre aux étudiants d’aborder avec confiance la rédaction d’un article scientifique et la prise de parole en anglais.

Public Doctorants en Lettres et Sciences Humaines
Durée 4 x 6h
Date(s) Voir détails

English Speaking Courses

Permettre aux étudiants d’aborder avec confiance la rédaction d’un article scientifique et la prise de parole en anglais.

Public Doctorants en Sciences et Santé (hors Mathématiques)
Durée 4 x 6h
Date(s) Voir détails

The need for responsible behaviours to be adopted by a larger share of the academic community has received growing concerns. The European Union uses the concept of  « Responsible Research and Innovation » (RRI) for its funding schemes.  It is meant to align research and innovation with societal needs and concerns.

All those aiming at a career in research shall be given the tools to enrich their academic scholarship with a responsible behaviour towards society. A socially responsible conduct of research, where scientists are aware of the societal outreach of their work, is not intuitive. Such behaviour goes beyond sharing knowledge. Scientists also need to reflect upon and share with citizens the social dimension, the norms and values that govern the scientific community.

The training will have a special focus on sharing “the human dimension of research”. This refers to the possibility for scientists to share with citizens the practices and values that characterise scientific activity: collaborative work, creative and critical thinking, constructive dialogue, questioning of established theories. Sharing norms, values and social practices of science further allows to empower citizens, and thereby to have a significant local, social and economical impact.

Finally, training future scientists to social responsibility broadens their skills for working as researchers as well as working in knowledge based careers. Research institutions, industry and public administrations are recruiting people trained in science who are also able to nurture a dialogue about scientific innovation and new technologies, aware of their potential impact for society, and able to handle related responsibility issues.

 

Public doctorant
Durée 3 jours
Date(s) Voir détails

Face à un public (cours, séminaire, conférence, épreuve orale, réunion, discours, etc.), le texte que vous prononcez importe, mais beaucoup d’autres éléments influent sur ce que vous communiquez

Cette formation aborde les principaux aspects de la communication orale à travers les techniques du théâtre. Ouverte à tous, elle est particulièrement adaptée aux problèmes posés par l'enseignement et à la présentation de conférences ou soutenance de thèse.
Véritable boîte à outils, elle offre des solutions adaptées aux problématiques de chacun.

Cette formation se décline en deux niveaux : Niveau 1 et Niveau 2.
Le Niveau 1 est avant tout une initiation, une prise de conscience de tous les éléments autres que le texte, qui non seulement influent sur ce que l’on communique mais qui sont essentiels pour la transmission d’un message oral.

Public Doctorant.e.s
Durée 3 Jours
Date(s) Voir détails

Face à un public (cours, séminaire, conférence, épreuve orale, réunion, discours, etc.), le texte que vous prononcez importe, mais beaucoup d’autres éléments influent sur ce que vous communiquez. Cette formation aborde les principaux aspects de la communication orale à travers les techniques du théâtre. Ouverte à tous, elle est particulièrement adaptée aux problèmes posés par l'enseignement et à la présentation de conférences ou soutenance de thèse. Véritable boîte à outils, elle offre des solutions adaptées aux problèmatiques de chacun. Cette formation se décline en deux niveaux : Niveau 1 et Niveau 2.

Public Doctorant.e.s
Durée 3 Jours
Date(s) Voir détails